| تحلیل محتوای درس عربی براساس تفاوت های فردی مطالعه موردی درس سوم پایه هشتم |
| کد مقاله : 1194-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
عظیمه ریحانی اردبیلی1، سمیرا خدامرادی2، رامین صداقت *3 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه 3دانشگاه خوارزمی |
| چکیده مقاله |
| آموزش زبان عربی به دلیل نقش مهم در فرهنگ و ارتباطات جهانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر این اساس برنامه درسی آموزش زبان عربی باید انگیزه ای برای یادگیری بیشتر زبان و فرهنگ های مختلف عربی ایجاد کند تا دانش آموزان به یادگیری مادام العمر ترغیب شوند و از این طریق تاریخ، ادب، فلسفه و ارتباطات فرهنگی جهان عرب را بهتر درککنند. این مقاله برآن است با بررسی چگونگی تاثیر تفاوت های فردی (مانند تفاوت های شناختی، انگیزشی، اجتماعی) در فرایند یادگیری زبان عربی در تعامل با محتوای آموزشی درس سوم پایه هشتم روشن کند که آیا طراحی درس مذکور تفاوتهای فردی را مدنظرقرارداده است یا خیر. نتایج این تحقیق نشان میدهد که گرچه درس سوم به تنوع فردی در انتخاب موضوعات و تصاویر اشاره دارد اما در طراحی فعالیت های آموزشی کمبود توجه به تفاوت های فردی مشاهده می شود. به طور خاص استفاده از تصاویر ومتون درسی به طور کامل متناسب با سطوح مختلف دانش آموزان نبوده است و بهبود طراحی محتوای آموزشی به ویژه در انتخاب فعالیت ها و تصاویر می تواند موجب ارتقا تعامل و مشارکت فعال دانش آموزان در کلاس و در نتیجه یادگیری بهتر آنها شود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، تفاوت های فردی، تحلیل محتوا |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط |