کاربرد رویکرد بازی‌محور در آموزش زبان عربی برای غیرعرب زبانان
کد مقاله : 1201-5ARCONF (R1)
نویسندگان
الهه تمیمی *1، سعد جابریانی2، محمد کلاشی3
1اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک
2استادیار گروه آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3استادیار گروه آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازی‌های آموزشی در تدریس زبان عربی به غیرعرب‌زبانان انجام شده است. مسئله اصلی مطالعه، چگونگی تأثیر فعالیت‌های تعاملی و بازی‌محور بر انگیزه، مشارکت فعال و یادگیری واژگان و مهارت‌های گفتاری و نوشتاری دانش‌آموزان است. اهداف پژوهش شامل بررسی اثر بازی‌های تعاملی بر ارتقای یادگیری فعال، تقویت حافظه واژگان و بهبود توانایی استفاده از واژگان و ساختارهای دستوری در جملات واقعی می‌باشد. این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی و کتابخانه‌ای است و داده‌ها از طریق مرور منابع علمی، مقالات و پژوهش‌های پیشین گردآوری و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری بازی‌های آموزشی مانند پانتومیم، Hangman و تکنیک‌های بازی برای کودکان، ضمن ایجاد محیطی پویا و تعاملی در کلاس، موجب افزایش انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان، تقویت مهارت‌های گفتاری و نوشتاری، ارتقای حافظه واژگان و تسهیل یادگیری ساختارهای دستوری می‌شود. نقش معلم در هدایت، ارائه بازخورد مناسب، مدیریت کلاس و تشویق دانش‌آموزان برای استفاده فعال از واژگان، کلیدی است. با وجود محدودیت‌هایی مانند زمان محدود آموزش، سطح طراحی بازی‌ها و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان، شواهد موجود نشان می‌دهد که بازی‌های آموزشی می‌توانند به عنوان ابزاری مؤثر و مکمل روش‌های سنتی تدریس، به ویژه برای دانش‌آموزان مبتدی و متوسط، توصیه شوند. استفاده هوشمندانه از این بازی‌ها موجب ارتقای یادگیری فعال، افزایش انگیزه و تثبیت مؤثر مهارت‌های زبانی خواهد شد
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، رویکرد بازی محور، یادگیری فعال، غیر عرب زبانان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر