| کاربرد رویکرد بازیمحور در آموزش زبان عربی برای غیرعرب زبانان |
| کد مقاله : 1201-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
الهه تمیمی *1، سعد جابریانی2، محمد کلاشی3 1اداره آموزش و پرورش شهرستان اندیمشک 2استادیار گروه آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3استادیار گروه آموزش زبان عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استفاده از بازیهای آموزشی در تدریس زبان عربی به غیرعربزبانان انجام شده است. مسئله اصلی مطالعه، چگونگی تأثیر فعالیتهای تعاملی و بازیمحور بر انگیزه، مشارکت فعال و یادگیری واژگان و مهارتهای گفتاری و نوشتاری دانشآموزان است. اهداف پژوهش شامل بررسی اثر بازیهای تعاملی بر ارتقای یادگیری فعال، تقویت حافظه واژگان و بهبود توانایی استفاده از واژگان و ساختارهای دستوری در جملات واقعی میباشد. این مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی و کتابخانهای است و دادهها از طریق مرور منابع علمی، مقالات و پژوهشهای پیشین گردآوری و تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهد که بهکارگیری بازیهای آموزشی مانند پانتومیم، Hangman و تکنیکهای بازی برای کودکان، ضمن ایجاد محیطی پویا و تعاملی در کلاس، موجب افزایش انگیزه و مشارکت دانشآموزان، تقویت مهارتهای گفتاری و نوشتاری، ارتقای حافظه واژگان و تسهیل یادگیری ساختارهای دستوری میشود. نقش معلم در هدایت، ارائه بازخورد مناسب، مدیریت کلاس و تشویق دانشآموزان برای استفاده فعال از واژگان، کلیدی است. با وجود محدودیتهایی مانند زمان محدود آموزش، سطح طراحی بازیها و تفاوتهای فردی دانشآموزان، شواهد موجود نشان میدهد که بازیهای آموزشی میتوانند به عنوان ابزاری مؤثر و مکمل روشهای سنتی تدریس، به ویژه برای دانشآموزان مبتدی و متوسط، توصیه شوند. استفاده هوشمندانه از این بازیها موجب ارتقای یادگیری فعال، افزایش انگیزه و تثبیت مؤثر مهارتهای زبانی خواهد شد |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، رویکرد بازی محور، یادگیری فعال، غیر عرب زبانان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |