| بررسی تاثیر شیوه های نوین تدریس بر بهبود عملکرد تعاملی دانش آموزان در کلاس عربی با تاکید بر هوش مصنوعی |
| کد مقاله : 1202-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
فاطمه عابدینی * دبیر عربی |
| چکیده مقاله |
| هدف این مقاله به بررسی چالشها و فرصتهای آموزش زبان عربی در مدارس ایران و ارائه مدلی تلفیقی برای ارتقای تعامل و مشارکت دانشآموزان در عصر فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی است. این مطالعه با رویکرد تحلیلی-تبیینی، منابع نظری و پژوهشهای صورت گرفته را مرور کرده و با تحلیل ساختاری روشهای سنتی، چالشها و مشکلات آموزشی و ظرفیتهای فناوریهای هوشمند، راهبردهایی را برای یادگیری فعال، مشارکتی و شخصیسازیشده ارائه میدهد. یافتهها نشان میدهد که ترکیب روشهای فعال و بازیمحور، آموزش معکوس و ابزارهای هوش مصنوعی میتواند انفعال دانشآموزان را کاهش داده، مهارتهای ارتباطی موثر و تفکر انتقادی آنان را تقویت کند و نقش معلم را از انتقالدهنده محتوا به تسهیلگر فرآیند یادگیری ارتقا دهد. بر این اساس، مدل یادگیری فعال هوشمند پیشنهاد شده است که با حفظ زمان تعامل در کلاس و بهرهگیری از فناوری، آموزش زبان عربی را از «تدریس قواعد و ترجمه» به «فرآیند ارتباط و تفکر زبانی» تبدیل میکند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش عربی، روش تعاملی، مشارکت فعال، هوش مصنوعی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط |