| کاربرد پادکست های عربی در تقویت مهارت شنیداری |
| کد مقاله : 1203-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
سلیمه براهوئی *1، اسماعیل شه بخش2 1دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان 2استادیار گروه عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان |
| چکیده مقاله |
| مهارت شنیداری به عنوان یکی از شالودههای اصلی یادگیری زبان عربی، در نظام آموزشی ایران با چالشهایی جدی همچون کمبود منابع صوتی اصیل، جذاب و تکیه بر روشهای سنتی مواجه است. این پژوهش با هدف بررسی نقش و کاربرد پادکستها به عنوان یک رسانه نوین برای غلبه بر این چالشها انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که در آن، دادهها از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پادکستهای عربی منتخب (بر اساس نمونهگیری هدفمند) گردآوری شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ویژگیهای منحصربهفرد پادکستها از جمله اصالت زبان، تنوع موضوعی گسترده و دسترسی آسان از طریق یادگیری سیار، آنها را به ابزاری ایدهآل برای ارائه «درونداد قابل فهم» و افزایش انگیزه زبانآموزان تبدیل کرده است. این پژوهش ضمن معرفی و دستهبندی پادکستهای مناسب برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته، راهکارهای عملی استفاده از آنها را در قالب چارچوب سهمرحلهای (پیش، حین و پس از شنیدن) ارائه میدهد. در نهایت، به عنوان مهمترین دستاورد کاربردی، الگوی چهارمرحلهای P.L.A.Y (انتخاب، گوش دادن، تحلیل، تولید) به عنوان یک مدل عملی برای بهرهبرداری مؤثر از محتوای پادکست توسط اساتید و زبانآموزان معرفی میگردد. نتایج تأکید میکند که پادکستها میتوانند به عنوان یک ابزار محوری، نقشی کلیدی در تحول آموزش مهارت شنیداری زبان عربی ایفا کنند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی ،مهارت شنیداری ،پادکست عربی ،یادگیری سیار ،مواد آموزشی اصیل |
| وضعیت: پذیرفته شده |