کاربرد پادکست های عربی در تقویت مهارت شنیداری
کد مقاله : 1203-5ARCONF (R1)
نویسندگان
سلیمه براهوئی *1، اسماعیل شه بخش2
1دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان
2استادیار گروه عربی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان
چکیده مقاله
مهارت شنیداری به عنوان یکی از شالوده‌های اصلی یادگیری زبان عربی، در نظام آموزشی ایران با چالش‌هایی جدی همچون کمبود منابع صوتی اصیل، جذاب و تکیه بر روش‌های سنتی مواجه است. این پژوهش با هدف بررسی نقش و کاربرد پادکست‌ها به عنوان یک رسانه نوین برای غلبه بر این چالش‌ها انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که در آن، داده‌ها از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پادکست‌های عربی منتخب (بر اساس نمونه‌گیری هدفمند) گردآوری شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ویژگی‌های منحصربه‌فرد پادکست‌ها از جمله اصالت زبان، تنوع موضوعی گسترده و دسترسی آسان از طریق یادگیری سیار، آن‌ها را به ابزاری ایده‌آل برای ارائه «درونداد قابل فهم» و افزایش انگیزه زبان‌آموزان تبدیل کرده است. این پژوهش ضمن معرفی و دسته‌بندی پادکست‌های مناسب برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته، راهکارهای عملی استفاده از آن‌ها را در قالب چارچوب سه‌مرحله‌ای (پیش، حین و پس از شنیدن) ارائه می‌دهد. در نهایت، به عنوان مهم‌ترین دستاورد کاربردی، الگوی چهارمرحله‌ای P.L.A.Y (انتخاب، گوش دادن، تحلیل، تولید) به عنوان یک مدل عملی برای بهره‌برداری مؤثر از محتوای پادکست توسط اساتید و زبان‌آموزان معرفی می‌گردد. نتایج تأکید می‌کند که پادکست‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار محوری، نقشی کلیدی در تحول آموزش مهارت شنیداری زبان عربی ایفا کنند.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی ،مهارت شنیداری ،پادکست عربی ،یادگیری سیار ،مواد آموزشی اصیل
وضعیت: پذیرفته شده