بررسی فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1206-5ARCONF (R1)
نویسندگان
رضا خوشابی *1، حسین شهریاری پور2
1دانشجو معلم
2دانشجومعلم
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی فناوری‌های هوش مصنوعی در آموزش زبان عربی می‌پردازد. ضرورت این امر بدین جهت است که این فناوری‌ها می‌توانند تأثیر مثبتی در روند آموزش بگذارند و تلاش شده تا آموزگاران زبان عربی با مزایا و نکات مثبت استفاده از این فناوری‌های نوین آشنا شوند و در عین حال به معایب و محدودیت‌های پیش‌روی آن نیز واقف شوند. روش پژوهش در این مقاله، تحلیل توصیفی بوده و به بررسی توانایی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی در امر آموزش می‌پردازد. این مقاله نشان می‌دهد که استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند شوق و انگیزه در دانش‌آموزان ایجاد کند و باعث شود که بی‌میلی دانش‌آموزان از یادگیری زبان عربی، با علاقه و یادگیری فعال و مشارکتی جایگزین شود. یافته‌ها نشان می‌دهد که محلی‌سازی، بومی‌سازی و شخصی‌سازی مطالب آموزشی با استفاده از هوش مصنوعی، تأثیر مثبتی بر فرایند تعلیم و تربیت دارد. از این رو، لازم است آموزگاران زبان عربی آموزش‌های لازم در این باره را فرا بگیرند.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی،آموزش زبان عربی،یادگیری تعاملی،چالش ها و فرصت ها،معلمان زبان عربی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط