راهبردهای ایجاد انگیزه و کیفیت‌بخشی دانش موضوعی در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1208-5ARCONF (R1)
نویسندگان
احمد لامعی گیو1، سمیه اقبالی نسب *2
1هیأت علمی
2ندارم
چکیده مقاله
کیفیت‌بخشی به آموزش زبان عربی با هدف تسهیل فرایند یاددهی- یادگیری و توجّه به محتوای آموزشی کارآمد و راهبردی، کاربرد شیوه‌ها و روش‌های مناسب و متناسب با هر مضمون به گونه‌ای که در راستای رفع نیازهای جامعه و چالش-های موجود باشد، امری مهم و قابل تأمل است. در این راستا، شناخت سطوح آموزشی، شناخت توانمندی‌ها و استعداد مخاطبان، آگاهی نسبت میزان مهارت و علایق آن‌ها می‌تواند جریان آموزش زبان عربی را بسیار بهبود بخشد. پژوهش راهبردهای ایجاد انگیزه و کیفیت‌بخشی دانش موضوعی در آموزش زبان عربی، به روش توصیفی- تحلیلی، با نگاهی انتقادی، با استناد به منابع کتابخانه‌ای با این هدف که با به کارگیری روش‌هایی کارآمد، کیفیت آموزش زبان عربی را با ایجاد انگیزه در مخاطبان، افزایش دهد در پی پاسخگویی به این سؤال است که چه راهبردهایی می‌تواند در مخاطبان ایجاد انگیزه نماید؟ نتایج حاصل شده مبیّن آن است که در جریان فرایند یاددهی- یادگیری، ذکر پیشینه و فلسفه خوانش زبان عربی، تبیین چشم‌انداز آینده زبان عربی و مزایای یادگیری آن، بیان زیبایی و بلاغت زبان عربی، تبیین شیوه‌های خلاق در آموزش به نحو مهارتی و عملی، ارزشیابی کارآمد، استفاده از محیط‌های یادگیری غیر رسمی و تأیید و تشویق فراگیران، زمینة فعالیت‌های پویا و علمی را تعریف می‌نماید.
کلیدواژه ها
نظام آموزش، زبان عربی، دانش موضوعی، انگیزه، کیفیت‌بخشی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط