بررسی نقش ترجمه ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی در یادگیری زبان عربی (چالش‌ها و تهدیدها)
کد مقاله : 1209-5ARCONF
نویسندگان
نصیر ملکی *1، زینب بلوچ زهی2
1دبیر رسمی آموزش و پرورش
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یادگیری زبان عربی به‌عنوان زبان مقدس و یکی از زبان‌های پرکاربرد جهان با چالش‌های ساختاری و پیچیدگی‌های دستوری خاصی همراه است. پیشرفت‌های اخیر در حوزه‌ی هوش مصنوعی به ویژه توسعه‌ی سامانه‌های ترجمه‌ی ماشینی هوشمند، فرصت‌های جدیدی را برای تسهیل و بهبود فرآیند آموزش این زبان فراهم کرده است. این مقاله به بررسی نقش ترجمه ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی در یادگیری زبان عربی پرداخته و ضمن تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو، بر این نکته تأکید می‌نماید که هوش مصنوعی دارای عملکرد دوگانه است؛ از یک سو قابلیت‌های گسترده‌ای برای تسریع فهم متون، تقویت مهارت‌های چهارگانه و افزایش انگیزهی خودآموزی فراهم می‌کند و از سوی دیگر خطراتی از جمله وابستگی و اتکای بیش از حد زبان‌آموزان، کاهش تعامل فعّال آموزشی و بروز خطاها در ترجمه‌ را به همراه دارد. برآیند این پژوهش، بر لزوم استفاده متعادل و هوشمندانه از ترجمه‌ی ماشینی تأکید دارد و راهکارهایی در زمینهی آموزش معلمان و زبان‌آموزان، ادغام فنّاوری با روش‌های فعّال یادگیری و توسعه‌ی فناوری‌های بومی‌‌شده ارائه می‌کند. پژوهش‌های آتی نیازمند توجه به ارتقای کیفیت فناوری، بررسی ابعاد روان‌شناختی و بهبود زیرساخت‌های فنّاوری در آموزش زبان عربی هستند.
کلیدواژه ها
آموزش زبان عربی، هوش مصنوعی، ترجمه ماشینی، چالش‌ها و تهدیدها
وضعیت: پذیرفته شده