| بررسی نقش ترجمه ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی در یادگیری زبان عربی (چالشها و تهدیدها) |
| کد مقاله : 1209-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
نصیر ملکی *1، زینب بلوچ زهی2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| یادگیری زبان عربی بهعنوان زبان مقدس و یکی از زبانهای پرکاربرد جهان با چالشهای ساختاری و پیچیدگیهای دستوری خاصی همراه است. پیشرفتهای اخیر در حوزهی هوش مصنوعی به ویژه توسعهی سامانههای ترجمهی ماشینی هوشمند، فرصتهای جدیدی را برای تسهیل و بهبود فرآیند آموزش این زبان فراهم کرده است. این مقاله به بررسی نقش ترجمه ماشینی مبتنی بر هوش مصنوعی در یادگیری زبان عربی پرداخته و ضمن تحلیل فرصتها و چالشهای پیشرو، بر این نکته تأکید مینماید که هوش مصنوعی دارای عملکرد دوگانه است؛ از یک سو قابلیتهای گستردهای برای تسریع فهم متون، تقویت مهارتهای چهارگانه و افزایش انگیزهی خودآموزی فراهم میکند و از سوی دیگر خطراتی از جمله وابستگی و اتکای بیش از حد زبانآموزان، کاهش تعامل فعّال آموزشی و بروز خطاها در ترجمه را به همراه دارد. برآیند این پژوهش، بر لزوم استفاده متعادل و هوشمندانه از ترجمهی ماشینی تأکید دارد و راهکارهایی در زمینهی آموزش معلمان و زبانآموزان، ادغام فنّاوری با روشهای فعّال یادگیری و توسعهی فناوریهای بومیشده ارائه میکند. پژوهشهای آتی نیازمند توجه به ارتقای کیفیت فناوری، بررسی ابعاد روانشناختی و بهبود زیرساختهای فنّاوری در آموزش زبان عربی هستند. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش زبان عربی، هوش مصنوعی، ترجمه ماشینی، چالشها و تهدیدها |
| وضعیت: پذیرفته شده |