معنا شناسی واژه «فَجْأَةً» در قرآن و روایات و استخراج دلالت های تربیتی آن
کد مقاله : 1214-5ARCONF (R1)
نویسندگان
احمد سیلاوی *
استادیار گروه آموزشی الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تربیت و عناصر آن، از جمله اهداف و اصول، با چیستی انسان ارتباط مستقیم دارد. استفاده از منابع علمی معتبر، اساس و پایه‌ای برای اطمینان از صحت یافته‌ها در زمینه چیستی انسان به شمار می‌آید. در میان منابع موجود، اتکا به قرآن و روایات به‌عنوان منابع اصیل، امری انکارناپذیر است. پژوهش حاضر بارویکردکیفی و با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی انجام شد. در این پژوهش محقق به دنبال این هدف است که معناشناسی فجاة را در قرآن و روایات مورد تحلیل و بررسی قرار دهد، در ادامه دلالت‏‌های ناظر بر تربیت در حیطه عمل بر اساس معناشناسی فَجْأَةً ، بررسی شد؛ دلالت‌های فردی واجتماعی چون قدرت خداوند و عدم پیش‌بینی انسان‌ها، فراگیری مفهوم قضا و قدر، تحکیم ارزش‌های اخلاقی، تعامل با مرگ، افزایش مسئولیت اجتماعی، تقویت همبستگی اجتماعی و کاهش تنش‌های اجتماعی بر پایه دو اصل مسئولیت پذیری، تعقل و اندیشه ورزی مبنا و ملاک قرار گرفت. و به این سوال پاسخ دادیم که دلالت‌های تربیتی بر مبنای معنا شناسی واژه فَجْأَةً چیست؟ که نتیجه آن همان هدف غایی در تربیت، قرب الی الله و عبودیت است
کلیدواژه ها
معنا شناسی فَجْأَةً ، استخراج، دلالت‌های تربیتی، قرآن، روایات
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی