بررسی کاربردها و چالش‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش درس نگارش عربی
کد مقاله : 1220-5ARCONF
نویسندگان
علی ضیغمی *
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده مقاله
هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک فناوری تحوّل‌آفرین، در بسیاری ازحوزه‌های زندگی بشر ازجمله آموزش زبان، وارد شده است؛ این فناوری جدید که به شدّت درحال توسعه است، ظرفیت بالایی برای بهبود فرآیند آموزش زبان‌های خارجی، به‌ویژه زبان عربی ومهارت‌های زبانی آن دارد؛ مقالۀ پیش‌رو با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی کاربردها وچالش‌های هوش مصنوعی درآموزش مهارت زبانی«کتابة» یا«نوشتن» در زبان عربی می‌پردازد که در درس «نگارش» یا «انشاء» در مقطع کارشناسی رشتۀ«زبان و ادبیات عربی» در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌گردد. با گسترش استفاده از هوش مصنوعی، آموزش این درس، دچار تحوّل اساسی خواهد شد؛ یافته‌ها نشان می‌دهد که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی مانند تولید خودکار متن - با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولّد-، تصحیح خودکار خطاهای دستور زبان، خطاهای اسلوبی وسایر خطاها و نواقص موجود در متن، وهمچنین با سیستم‌های یادگیری تطبیقی، می‌توانند به شخصی‌سازی آموزش، ارائه بازخورد فوری و افزایش انگیزه یادگیرندگان کمک کنند. با این حال، چالش‌هایی مانند پیچیدگی‌های زبان عربی، کمبود داده‌های آموزشی باکیفیت، ونگرانی‌های اخلاقی (مانند کاهش نقش مدرّس و بروز سرقت ادبی و...) محدودیت‌هایی در استفاده از این فناوری ایجاد می‌کنند. این مقاله پیشنهاد می‌کند که توسعۀ مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی برای زبان عربی، ترکیب هوش مصنوعی با روش‌های سنتی آموزش، وافزایش همکاری بین متخصّصان زبان ومهندسان AI می‌تواند به بهینه‌سازی کاربرد این فناوری در آموزش نگارش عربی منجر شود و با آینده پژوهی و افزایش سواد دیجیتال زبان‌آموزان ومدرّسان زبان عربی، می‌توان با کاربرد هوش مصنوعی در آموزش نگارش عربی، موجب افزایش سطح و کیفیت این مهارت زبانی گردید.
کلیدواژه ها
آموزش زبان، هوش مصنوعی، زبان و ادبیات عربی، نگارش عربی، انشاء.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی