بررسی راهبردهای تدریس موثر در آموزش زبان عربی
کد مقاله : 1221-5ARCONF (R1)
نویسندگان
محمد احمدی *
دانشگاه فرهنگیان اردبیل
چکیده مقاله
چکیده
با توجه به چالش‌های موجود در تدریس زبان عربی در نظام آموزشی ایران از جمله دشواری قواعد، ضعف انگیزه فراگیران، و تغییرات مکرر در محتوای کتاب‌های درسی ضرورت بازنگری در روش‌های تدریس و بهره‌گیری از راهبردهای مؤثر بیش از پیش احساس می‌شود. هدف این پژوهش، شناسایی و تحلیل راهبردهایی است که بتوانند تدریس زبان عربی را برای معلمان و دانشجومعلمان تسهیل کرده و یادگیری را برای فراگیران جذاب‌تر و پربازده‌تر سازند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش کتابخانه‌ای انجام شده علاوه بر این از تحلیل محتوای مقاله‌های داخلی ، بین‌المللی و تجربی هم بهره گرفته شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که راهبردهایی چون ترجمه فعال توسط دانش‌آموزان، استفاده از مثال‌های روزمره، تلفیق قواعد فارسی و عربی، اجرای مکالمه‌های نمایشی، حل تمرینات گروهی، و بهره‌گیری از رسانه‌های دیداری، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش زبان عربی دارند . همچنین، تشویق مشارکت فراگیران و ارزشیابی مستمر، موجب افزایش انگیزه و تثبیت یادگیری می‌شود. نتیجه‌گیری پژوهش حاکی از آن است که تدریس مؤثر زبان عربی نیازمند الگویی تلفیقی، تعاملی و زمینه‌محور است که بتواند تجربه، خلاقیت و فناوری را در خدمت آموزش قرار دهد. این راهبردها قابلیت تعمیم به سایر زبان‌ها را نیز دارند و می‌توانند به‌عنوان چارچوبی برای طراحی دوره‌های تربیت معلم و تولید منابع کمک‌درسی مورد استفاده قرار گیرند.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: آموزش زبان عربی، راهبردهای تدریس، ترجمه متون، آموزش قواعد، مکالمه عربی .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر