| بررسی مهارتهای گفتاری در قرآن کریم و تأثیر آن بر مخاطب براساس نظریهی جان سرل |
| کد مقاله : 1224-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
خدیجه زارعی گاوکش * مدرس دانشگاه لرستان |
| چکیده مقاله |
| مهارتهای گفتاری مجموعهای از تواناییها هستند که به فرد کمک میکنند تا با دیگران رابطهی بهتری برقرار کند، با آنها سازگاری یابد، به رفتارهای نامناسب آنها واکنش درستی نشان دهد و بطور کلی مهارتهای مذکور سبب بهبود روابط اجتماعی وی میگردند. "جان سرل" از این مهارتها به عنوان کنش گفتاری نام برده است که شامل مهارتهای بیانی، انشایی، تعهدی، احساسی و اعلامی میباشد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و براساس تقسیمبندی جان سرل به بررسی مهارتهای گفتاری و تأثیر آن بر مخاطب از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که انواع گفتار تعهدی، تصمیمگیری، اعلامی و احساسی در قرآن کریم وجود دارد که هر کدام از آنها نقش بسزایی در ارتباط درست با دیگران دارند و مهارت گفتاری تصمیمگیری در قرآن کریم این کنش را در مخاطب ایجاد میکند که در مورد هر چیزی پیشداوری نکند؛ زیرا پیشداوری، شایعهپراکنی و تهمت از اموری هستند که نباید بر زبان آورد و انجام داد. علاوه بر آن، مهارتهای گفتاری رفتاری در قرآن کریم شامل نیک سخن گفتن و انتقاد درست میباشند که این امر سبب ایجاد روابط درست و دوری از هر نوع کار ناپسندی میگردد. از سویی دیگر، گفتارهای تعهدی در قرآن کریم مانند قول دادن و پایبندی نیز بر استحکام روابط مخاطب میافزایند. |
| کلیدواژه ها |
| قرآن کریم، مهارتهای گفتاری، مخاطب، کنش گفتاری، جان سرل |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |