رابطه‌ی بین آگاهی فراشناختی و عملکرد گفتاری در مکالمه زبان عربی در میان کودکان فارسی‌زبان
کد مقاله : 1227-5ARCONF
نویسندگان
مبینا مردان زاده *1، فرامرز میرزایی2، کبری روشنفکر2، محمد کلاشی3
1فارغ التحصیل دانشگاه تربیت مدرس
2دانشگاه تربیت مدرس
3دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی بین آگاهی فراشناختی و عملکرد گفتاری در میان کودکان فارسی‌زبان در حال یادگیری زبان عربی انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل ۳۰ کودک ۸ تا ۱۲ ساله بودند که در یک دوره‌ی آموزشی مبتنی بر مهارت‌های فراشناختی شرکت کردند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌ی آگاهی فراشناختی (MASRL) و آزمون شفاهی مکالمه عربی سطح ابتدایی جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t-test مستقل انجام شد. نتایج نشان داد که بین نمرات آگاهی فراشناختی و عملکرد گفتاری رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد (r = 0.65، p < 0.01). همچنین، گروهی که آموزش مبتنی بر مهارت‌های فراشناختی دریافت کرد، عملکرد گفتاری به‌طور معناداری بهتر از گروه کنترل داشت (t = -5.48، p < 0.001). یافته‌ها نشان می‌دهد که آموزش هدفمند با استفاده از مهارت‌های فراشناختی می‌تواند توانایی برنامه‌ریزی، نظارت و خودارزیابی را در کودکان تقویت کرده و عملکرد گفتاری آنان را بهبود بخشد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آگاهی فراشناختی، عملکرد گفتاری، یادگیری زبان عربی، کودکان فارسی‌زبان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر