| میزان آشنایی معلمان عربی دورۀ متوسطۀ اول اهواز با هوش مصنوعی و به کارگیری آن در آموزش |
| کد مقاله : 1234-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
رباب حویزاوی *1، شیما فاضلی2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش 2مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر، باهدف بررسی میزان آشنایی دبیران عربی متوسطه اول شهر اهواز با هوش مصنوعی و به کارگیری آن در آموزش زبان عربی و شناسایی عوامل مؤثر برآن انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی–همبستگی است. جامعۀ آماری شامل دبیران زبان عربی مقطع متوسطه اول شهر اهواز بود که از این میان 50 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته با سه مؤلفۀ «آشنایی با هوش مصنوعی»، «به کارگیری هوش مصنوعی در آموزش» و «نگرش نسبت به هوش مصنوعی» بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی تحلیل شدند. نتایج نشان داد، سطح آشنایی و میزان به کارگیری هوش مصنوعی در میان دبیران در حد متوسط رو به پایین است (میانگین آشنایی=2.44، به کارگیری=2.11)، در حالی که نگرش آنان نسبت به کاربرد آن(میانگین نگرش=3.67) مثبت و بالا ارزیابی شد. بین میزان آشنایی و به کارگیری هوش مصنوعی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد، اما بین جنسیت و سطح تحصیلات با میزان استفاده از هوش مصنوعی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در نتیجه افزایش دانش و آشنایی دبیران با ابزارهای هوش مصنوعی، مهمترین عامل در بهبود میزان استفاده از این فناوری در آموزش زبان عربی است .پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و کارگاههای مهارتی در حوزۀ فناوریهای نوین و هوش مصنوعی برای دبیران این رشته طراحی و اجرا گردد. |
| کلیدواژه ها |
| هوش مصنوعی، نگرش، کاربرد، آموزش زبان عربی، معلمان مقطع متوسطه اول |
| وضعیت: پذیرفته شده |