آموزش زبان عربی در چارچوب رویکرد ساختن‌گرایی: نقش بازی‌های آموزشی در تقویت خلاقیت زبانی و تعامل فعال
کد مقاله : 1236-5ARCONF (R1)
نویسندگان
حسین شهریاری پور *، سامان حسنخانی، محمدعرفان اسدی زرندی
دانشجومعلم
چکیده مقاله
هدف پژوهش پژوهش حاضر تبیین و ارائه راه حل هایی برای تدریس کارآمدتر زبان عربی و در پی آن دریافت بازخورد های بهتر از سوی دانش آموزان و فراگیران می باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی _ کتابخانه ای بوده و به بررسی روش°هایی می پردازد که تکیه آنها بر خلاقیت های زبانی و بازی های جذابی است که در امر تدریس اثر بخش می باشد و از پیچیدگی درس عربی می کاهد. نویسندگان به تناسب فرصتی که در اختیار داشتند برخی از این روش ها را اجرا نموده و نتایج آن را مشاهده کرده اند . از جمله یافته های این پژوهش می توان به این موارد اشاره کرد : مشارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی _ یادگیری افزایش چشمگیری می یابد و نوعی تعامل دوطرفه بین دانش آموز و معلم و همچنین بین دانش آموزان ایجاد می شود. با به کارگیری این روش ها خلاقیت دانش آموزان نیز تقویت می شود ، همچنین آنها کار گروهی را نیز تجربه می کنند. شناسایی موانع و مشکلات امر تدریس ، عامل موثری برای شناسایی وضع موجود و تلاش برای بهبود این موقعیت می باشد ؛ از این رو به بررسی ضعف های موجود در آموزش زبان عربی نیز پرداخته شده است .
کلیدواژه ها
خلاقیت های زبانی ، بازی ، مشارکت ، ساختن گرایی، تعامل فعال.
وضعیت: پذیرفته شده