شناسایی عوامل موثر بر عدم تمایل معلمان مقطع متوسطه به فعالیت‌های پژوهشی
کد مقاله : 1240-5ARCONF (R1)
نویسندگان
احمد ملکی پور *
استادیار آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر عدم تمایل معلمان مقطع متوسطه به فعالیت‌های پژوهشی در شهرستان دهلران است. این تحقیق از نظر ماهیت کمی، و از نظر نوع کاربردی بوده که با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری در این مطالعه کلیه فرهنگیان شاغل (رسمی، پیمانی) منطقه دهلران در سال 1403 به تعداد 841 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 267 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 134 مرد و 133 زن انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است، روایی پرسشنامه مورد تایید خبرگان و متخصصان قرار گرفت پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ ۰٫۸۵ محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل از آزمون خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که موانع فردی، موانع انگیزشی، موانع سارمانی اداری و موانع ارائه خدمات از عوامل عدم تمایل معلمان شهرستان دهلران در فعالینت های تحقیق و پژوهش است. در نتیجه نیاز است که دست اندرکاران و ساست گذاران آموزشی بستر لازم را برای بهبود کیفت و همچنین ارتقای مهارت های معلمان فراهم نمایند.
کلیدواژه ها
پژوهش، معلمان، مدارس، دهلران
وضعیت: پذیرفته شده