| تحلیل محتوای سوالات آزمون نهائی «عربی، زبان قران (3)» پایه ی دوازدهم رشته های علوم تجربی- ریاضی براساس سطوح طبقه بندی سولو |
| کد مقاله : 1244-5ARCONF (R1) |
| نویسندگان |
|
علی محمدزاده سلطان احمدی * دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید مدنی اذربایجان - تبریز . دبیر عربی دوره دوم شهرستان ارومیه |
| چکیده مقاله |
| ارزشیابی مهمترین بخش هر فرایند آموزشی است که انجام صحیح آن می تواند باعث ایجاد انگیزه ی یادگیری در فراگیران و بازخورد روند آموزش به معلمان گردد برای همین منظور تجزیه و تحلیل سوالات امتحانات نهائی فرایندی است که کیفیت و کمیت سوالات و کل آزمون با آن مورد ارزیابی قرار می گیرد با وقوف براین امرِ بدیهی که کیفیت و کمیت آزمون نیز ریشه در محتوای کتابهای درسی دارد. پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا با هدف بررسی محتوای سوالات آزمون نهائی براساس سطوح طبقه بندی سولو انجام شده است. جامعه ی آماری سوالات عربی، زبان قرآن (3) سال 1404 در جریان خرداد ماه بوده و نمونه با جامعه برابر است. یافته های پژوهش نشان می دهد که صفر درصد از سوالات در سطح پیش ساختاری، 5/47 درصد در سطح تک ساختاری، 75/38 درصد در سطح چند ساختاری و 75/13 درصد در سطح رابطه ای قرار دارند و هیچ سوالی در سطح انتزاع تعمیم یافته طراحی نشده است و نتایج مطالعه ی حاضر می تواند به معلمان کمک کند تا فرآیند آموزش و یادگیری را براساس سطوح شناختی دانش آموزان بهبود بخشند و نقاط قوت و ضعف احتمالی را برای اصلاح و تغییر سوالات در اختیار طراحان سوالات نهائی قرار می دهد تا به تبع آن گام مهمی در جهت شناسائی نواقص و محدودیت های کتابهای درسی نیز برداشته شود. |
| کلیدواژه ها |
| ارزشیابی، تحلیل محتوا، سوالات نهائی عربی، زبان قرآن (3)، سولو |
| وضعیت: پذیرفته شده |