| تحلیل تطبیقی اشتراک گذاری دانش و رویکردهای مدیریت تعارض در بین دانشجومعلمان عربی خوزستان |
| کد مقاله : 1245-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
زینب قاسمی اصل * دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| امروزه مکانیسم مدیریت دانش باعث گسترش دید دبیران در شناخت علتها و ریشههای به وجود آورنده تعارضها، نظرها، سلیقهها و شخصیتهای گوناگون میشود. هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریت دانش و مدیریت تعارض در بین دانشجومعلمان عربی منطقه اهواز است. روش ﺑﺮرﺳﯽ: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- همبستگی میﺑﺎﺷﺪ. جامعه آماری متشکل از 60ﻧﻔﺮ از دانشجومعلمان عربی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال1404است، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 52 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی آن با استفاده از نظر جمعی از متخصصان تایید، و پایایی پرسشنامه 87/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهایT تک نمونهای و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهد که میانگین هر یک از راهبردهای مدیریت دانش درحد متوسط است. میانگین مولفههای مدیریت تعارض نیز به این قرار بوده است: استراتژی عدم مقابله دارای میانگین پایین تر از متوسط، استراتژی راه حل گرایی بیشتر از متوسط و استراتژی کنترل در حد متوسط بوده است. همچنین بین راهبردهای به مدیریت دانش و مولفههای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: ایجاد فضایی جهت تسریع مدیریت دانش در در بین دانشجومعلمان عربی منجر به کاهش تعارضات، در راستای بهبود عملکرد سازمانی میشود. |
| کلیدواژه ها |
| راهبردهای مدیریت دانش، مدیریت تعارض، دانشجومعلمان عربی. |
| وضعیت: پذیرفته شده |