تحلیل تطبیقی اشتراک گذاری دانش و رویکردهای مدیریت تعارض در بین دانشجومعلمان عربی خوزستان
کد مقاله : 1245-5ARCONF
نویسندگان
زینب قاسمی اصل *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
امروزه مکانیسم مدیریت دانش باعث گسترش دید دبیران در شناخت علت‌ها و ریشه‌های به وجود آورنده تعارض‌ها، نظرها، سلیقه‌ها و شخصیت‌های گوناگون می‌شود. هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین راهبردهای مدیریت دانش و مدیریت تعارض در بین دانشجومعلمان عربی منطقه اهواز است. روش ﺑﺮرﺳﯽ: اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ‌ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- همبستگی میﺑﺎﺷﺪ. جامعه آماری متشکل از 60ﻧﻔﺮ از دانشجومعلمان عربی دانشگاه فرهنگیان خوزستان در سال1404است، حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 52 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی آن با استفاده از نظر جمعی از متخصصان تایید، و پایایی پرسشنامه 87/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌هایT تک نمونه‌ای و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که میانگین هر یک از‌ راهبردهای مدیریت دانش درحد متوسط است. میانگین مولفه‌های مدیریت تعارض نیز به این قرار بوده است: استراتژی عدم مقابله دارای میانگین پایین تر از متوسط، استراتژی راه حل گرایی بیشتر از متوسط و استراتژی کنترل در حد متوسط بوده است. همچنین بین راهبردهای به مدیریت دانش و مولفه‌های مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: ایجاد فضایی جهت تسریع مدیریت دانش در در بین دانشجومعلمان عربی منجر به کاهش تعارضات، در راستای بهبود عملکرد سازمانی می‌شود.
کلیدواژه ها
راهبردهای مدیریت دانش، مدیریت تعارض، دانشجومعلمان عربی.
وضعیت: پذیرفته شده