| کاربرد پادکست های عربی در تقویت مهارت های شنیداری |
| کد مقاله : 1247-5ARCONF |
| نویسندگان |
|
سلیمه براهوئی *1، اسماعیل شه بخش2 1دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان 2استادیار گروه عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان |
| چکیده مقاله |
| چکیده مهارت شنیداری به عنوان یکی از شالودههای اصلی یادگیری زبان عربی، در نظام آموزشی ایران با چالشهایی جدی همچون کمبود منابع صوتی اصیل، جذاب و تکیه بر روشهای سنتی مواجه است. این پژوهش با هدف بررسی نقش و کاربرد پادکستها به عنوان یک رسانه نوین برای غلبه بر این چالشها انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که در آن، دادهها از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پادکستهای عربی منتخب (بر اساس نمونهگیری هدفمند) گردآوری شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ویژگیهای منحصربهفرد پادکستها از جمله اصالت زبان، تنوع موضوعی گسترده و دسترسی آسان از طریق یادگیری سیار، آنها را به ابزاری ایدهآل برای ارائه «درونداد قابل فهم» و افزایش انگیزه زبانآموزان تبدیل کرده است. علاوه بر این، کاربرد هدفمند پادکستها در قالب چارچوب سهمرحلهای آموزشی و مدل چهارمرحلهای عملی P.L.A.Y منجر به ارتقای چشمگیر کیفیت یادگیری، توانمندسازی زبانآموزان در مدیریت فرایند شنیداری و تسهیل انتقال آموختهها به مهارتهای تولیدی شده است. این پژوهش ضمن معرفی و دستهبندی پادکستهای مناسب برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته، راهکارهای عملی و علمی بهرهبرداری از آنها را ارائه میدهد و تأکید میکند که پادکستها میتوانند به عنوان یک ابزار محوری و تحولآفرین، نقشی کلیدی در ارتقای مهارت شنیداری و بهبود کلی فرآیند آموزش زبان عربی در ایران ایفا کنند. |
| کلیدواژه ها |
| واژگان کلیدی: آموزش زبان عربی، مهارت شنیداری، پادکست عربی، یادگیری سیار، مواد آموزشی اصیل. |
| وضعیت: پذیرفته شده |