کاربرد پادکست های عربی در تقویت مهارت های شنیداری
کد مقاله : 1247-5ARCONF
نویسندگان
سلیمه براهوئی *1، اسماعیل شه بخش2
1دانشجوی آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان
2استادیار گروه عربی دانشگاه فرهنگیان ،پردیس رسالت زاهدان
چکیده مقاله
چکیده
مهارت شنیداری به عنوان یکی از شالوده‌های اصلی یادگیری زبان عربی، در نظام آموزشی ایران با چالش‌هایی جدی همچون کمبود منابع صوتی اصیل، جذاب و تکیه بر روش‌های سنتی مواجه است. این پژوهش با هدف بررسی نقش و کاربرد پادکست‌ها به عنوان یک رسانه نوین برای غلبه بر این چالش‌ها انجام شده است. روش تحقیق، کیفی و با رویکرد توصیفی-تحلیلی است که در آن، داده‌ها از طریق مطالعه اسنادی و تحلیل محتوای پادکست‌های عربی منتخب (بر اساس نمونه‌گیری هدفمند) گردآوری شده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ویژگی‌های منحصربه‌فرد پادکست‌ها از جمله اصالت زبان، تنوع موضوعی گسترده و دسترسی آسان از طریق یادگیری سیار، آن‌ها را به ابزاری ایده‌آل برای ارائه «درونداد قابل فهم» و افزایش انگیزه زبان‌آموزان تبدیل کرده است. علاوه بر این، کاربرد هدفمند پادکست‌ها در قالب چارچوب سه‌مرحله‌ای آموزشی و مدل چهارمرحله‌ای عملی P.L.A.Y منجر به ارتقای چشمگیر کیفیت یادگیری، توانمندسازی زبان‌آموزان در مدیریت فرایند شنیداری و تسهیل انتقال آموخته‌ها به مهارت‌های تولیدی شده است. این پژوهش ضمن معرفی و دسته‌بندی پادکست‌های مناسب برای سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته، راهکارهای عملی و علمی بهره‌برداری از آن‌ها را ارائه می‌دهد و تأکید می‌کند که پادکست‌ها می‌توانند به عنوان یک ابزار محوری و تحول‌آفرین، نقشی کلیدی در ارتقای مهارت شنیداری و بهبود کلی فرآیند آموزش زبان عربی در ایران ایفا کنند.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش زبان عربی، مهارت شنیداری، پادکست عربی، یادگیری سیار، مواد آموزشی اصیل.
وضعیت: پذیرفته شده